Hopp til innholdet

Vellykket kampanje for helse og oppvekst

Et tverrfaglig team på seks elever laget en kampanje som bidro til at rekordmange søkte helse og oppvekstfag skoleåret 2017/2018 på Ullern videregående skole.

De seks elevene fra medier og kommunikasjon, markedsføring og helse og oppvekst lagde kampanje for å øke kunnskapen og kjennskapen til helse og oppvekstfag. Elevene gjorde dette frivillig utenom skoletiden og la ned mye tid og innsats sammen med veileder og alene.

Kampanjen inkluderte en film og en plakat med budskap og informasjon elevene i fellesskap hadde jobbet ut.

De valgte selv å bruke sosiale medier som Facebook og Snapchat til å spre kampanjen. I tillegg hang de opp plakater ved ungdomsskoler i nærheten av Ullern. I tillegg sto ungdommene på stand under Åpen skole på Ullern og oppdaterte nettsiden til Ullern videregående med tekst og bilder om fagtilbudet.

 

Strålende resultat

Da søkerfristen til videregående skoler i Oslo gikk ut 1. mars 2017 viste det seg at kampanjen hadde hatt effekt. Hele 49 ungdommer søkte helse og oppvekstfag. Dette var er en økning på 12 ungdommer. I tillegg hadde 384 elever helse og oppvekstfag på Ullern som en av søkerplassene sine.

 

Elevene som deltok: 

  • Birgitte Sørgulen og Haakon Eibak fra medier og kommunikasjon,
  • Marie Prøsch Hage og Emma Skattum fra markedsføring
  • Racha Hanine og Johanne Furulund  fra helse og oppvekstfag

 

Veileder var tidligere kommunikasjonssjef i Oslo Cancer Cluster, Elisabeth Kirkeng Andersen, som hadde ideen til kampanjen og utarbeidet veiledningen av elevene.

> Se kampanjevideoen her: