18. oktober 2021 fikk førsteklassingene høre Einarsson sitt foredrag delt på to grupper. Igjen kunne de samles i Kaare Norum auditorium på skolen og lære om ham som ga navnet til denne storstua: Norum var sammen med Einarsson initiativtaker til Oslo Cancer Cluster Innovasjonspark som åpnet i 2015 og skolesamarbeidet mellom Ullern videregående skole og Oslo Cancer Cluster som startet i 2009.
Men – historien starter ikke her.
Vi skal tilbake til starten på 1900-tallet da franske Marie Curie oppdaget Radium og at dette grunnstoffet kan brukes i kreftbehandling. Dessverre kan det også forårsake kreft om det ikke brukes riktig, så Curie som fikk to Nobelpriser, døde av kreft på grunn av strålingen hun ble utsatt for i forbindelse med forskningen sin.
Ellen Gleditch jobbet i flere år for Madame Curie i Paris og var behjelpelig med å få radium til Norge der de to legene Heyerdahl og Huitfeldt jobbet utrettelig i mange år med å etablere Det Norske Radiumhospitalet på Montebello, der det ligger den dag i dag.
Radiumhospitalet åpnet i 1932 og Ullern skole i 1933, men de to institusjonene hadde lite med hverandre å gjøre før i 2009.
Einarsson fortalte også elevene om at tidligere var det kun kirurgi, stråling og cellegift som ble brukt i krefbehandling, men i dag har vi fått immunterapi som en fjerde behandlingsform. Og mange av aktørene i innovasjonsparken jobber nettopp med dette, og prøver å utvikle ulike former for immunterapi til behandling av kreft.
Om få år åpner det nye Radiumhospitalet og nå blir det utvidet med et protonsenter som er andregenerasjonsstråling, som er mer skånsom og treffsikker enn dagens strålemaskiner. Og Einarsson jobber hardt for å utvide innovasjonsparken siden miljøet stadig vokser og flere større aktører ønsker å bli en del av miljøet her.
Det er årlig 30.000 mennesker i Norge som får en kreftdiagnose, så behovet for bedre behandling er stort.
Til slutt i foredraget forteller viserektor Norhild Joleik at det er viktig at elevene vet at det kommer pasienter og pårørende inn i parken daglig, og at om de trenger hjelp til å finne fram, så bør elevene vite hvordan de skal hjelpe dem.