Hopp til innholdet

Relevant utplassering om kunstig intelligens

Samme uken som flere ledende teknologer som Elon Musk og Apple-gründer Steve Wosniak signerte et opprop om å bremse utviklingen av kunstig intelligens, hadde fire elever fra Ullern utplassering på fysikk. Her lærte de nettopp om kunstig intelligens. Kjempegøy og veldig lærerikt, var konklusjon til gutta.

 

Knut Opland Moen, Max Følstad-Andersen, Ola Faye Werring og Ravikasan Navaratnarajah ser ut til å trives godt der de sitter sammen i et grupperom i fjerde etasje i Fysikkbygningen på Universitetet i Oslo.

Her har de fått spesialopplæring av fysikerne Henrik Andersen Sveinsson, Mikkel Lepperød og Mateusz  Wasiluk i tre dager. 

-Første dagen brukte vi mye tid på å se hvordan vi kan bruke kunstig intelligens til å gjenkjenne mønstre i bilder ved hjelp av såkalte nevrale nettverk. Så beveget vi oss over til hvordan vi kan bruke teknologien innen kreftdiagnostikk, sier Henrik Andersen Sveinsson. 

Henrik, stående, veileder de fire gutta Knut, Ola, Max og Ravikasan på utplassering. Foto: Elisabeth Kirkeng Andersen.

Han er ansatt på fysisk institutt og er også mentor for Forskerlinja ved Ullern.

I dag er det spillet Snake som står på timeplanen, og de fire gutta skal selv prøve å lage en algoritme for å lage spillet, og se hvordan de kan få spillet til å spille selv.

Både gutta og foreleserne hadde fått med seg utspillet fra Elon Musk og andre teknologer som ber om en pause i utviklingen av kunstig intelligens i seks måneder: «Teknologi-topper advarer: – Bør vi risikere å miste kontroll over sivilisasjonen vår?»

De har diskutert det litt fram og tilbake og undrer seg over hva som kan ligge bak utspillet, er det på grunn av lanseringen av ChatGTP og at deres organisasjoner har mistet forspranget her, eller er de grunnleggende bekymret?

Ikke godt å vite, men en ting som er sikkert er at utplasseringen deres er veldig relevant – og ikke minst lærerik.

-Dette er jo den beste måten å lære på. Vi har tilgang til en lærer som vi kan spørre om ting hele tiden, og det er veldig effektivt og gøy, sier Max.

Alle tenker på en vei videre innenfor realfag når de er ferdige med videregående, og synes både fysikk, informatikk, robotikk og ingeniørfag virker spennende å studere.

At fysikk er et matnyttig fag, er det ingen tvil om.

Å skrive algoritmer for spillet Snake krever dyp konsentrasjon. Foto: Elisabeth Kirkeng Andersen.

–Vi brukt en del tid grunnleggende databehandling den ene dagen, der vi så på om strømselskapet hadde lurt meg på siste strømregning ved å se på fakturaen og data fra NordPool. Det var ikke tilfellet, sier Henrik.