«Nå setter vi på gassen og så legger jeg en del bananfluer ned på den padden under mikroskopet deres.» Beskjeden kommer fra kreftforsker Lene Malrød, som sammen med kollega Nina Marie Pedersen har ansvar for fire elever fra Ullern videregående skole på utplassering.
«Oj, oj, de beveger seg,» utroper en av elevene.
Men det varer ikke lenge. Snart er alle bananfluene bedøvet og etterhvert døde, og elevene får i oppdrag å operere ut eggstokkene på de hunnfluene. Det er enklere sagt en gjort selv med hjelp av mikroskop som forstørrer de bittesmå fluene. Spesielt når operasjonsverktøyet er to pinsetter.
Spennende utplassering
Det er tredje dagen elevene er på utplassering på Institutt for Kreftforskning vegg i vegg med skolen. I fire dager i slutten av januar får de lære kreftforskning og hvilke metoder forskerne bruker i sitt daglige virke.
«Utplasseringen er ikke som vi forestilte oss,» sier Kalina og Ida.
«Det er mye mer håndverk enn jeg hadde trodd, og så skjønner man hvor viktig forskning er gjennom det vi gjør,» sier Ida.
Hun er den eneste som har fordyping i biologi sammen med andre realfag, og hun merker hun har god bruk for dette i arbeidet på laben som de har gjort sammen med forskerne. De andre tre har måttet lese seg opp en del, men synes det er veldig spennende.
«I går hadde vi en god del om CRISPR, som er en ny metode for å kutte og spleise gener. I media så får man inntrykk av at dette er et veldig presist verktøy, men forskerne her sier det er mye som kan gå galt og det er langt fra så presist som man kan få inntrykk av, sier Ida.
Fra Western Blot til fluer
Det er totalt 12 elever som er plukket ut til denne utplasseringen. De er valgt ut på bakgrunn av motivasjon og karakterer, og har alle et ønske om å studere noe innenfor medisin og realfag videre etter endt tredje klasse.
De 12 elevene er delt i tre grupper som har helt ulike opplegg og får lære en rekke forskjellige forskningsmetoder. Gruppa som Ida, Kalina, Andreas og Dina er på, er for eksempel den eneste som får prøve seg på fluelaben.
«Skal jeg virkelig ta ut eggstokkene? Jeg skjønner ikke hvordan,» sier en av elevene litt oppgitt og litt gira.
Andreas derimot har full kontroll. Først har han separert hanner og hunner med en malerpensel. Så bruker han pinsettene til å ta hodet av hunnfluene, punkterer rumpa, slik at han kan ta ut tarmen og finne eggstokkene i buken.
Lene samler opp de ulike kroppsdelene, slik at elevene skal få se på dem i et annet mikroskop. Disse bananfluene er nemlig genmanipulert slik at de lyser i mørket, de er fluoriserende.
«Det er veldig gøy å være her, og vi er virkelig heldige som får muligheten,» sier Dina på vei ut fra fluelaben over til en annen lab for å følge opp et annet forsøk.