Hopp til innholdet

Kristine kreftcelle – kroppens sosiopat

Henriette Christie Ertsås er noe så unikt som skuespiller og kreftforsker. Kombinert gir dette seg uttrykk i forestillingen «Kristine kreftcelle» som elever ved Ullern videregående skole fikk se midt i november.

Forestillingen er basert på Henriette Christie Ertsås sin doktorgrad ved CCBio ved Universitet i Bergen.

Ved hjelp av en enkel tavle hun kan klistre på celler, kreftceller og andre molekyler i kroppen viser Henriette hva som skjer i kroppen når en kreftcelle utvikler seg til å bli en svulst.

Samtidig spiller hun rollen som «Kristine kreftcelle – kroppens sosiopat», en sosiopat blant cellene, som manipulerer andre celler i kroppen til å gå sitt ærend uten å skjønne hva de er med på.

På dette nettstedet finner du en dypere beskrivelse av forestillingen, og her står det blant annet:

«Henriette hopper tidvis inn og ut av rollen som kreftsvulst på ulike stadier, med de manipulasjonsevner og den eksentrisitet som forventes av en kreftcelle med ambisjoner. Kreftcellen er en skikkelig drittsekk som bare tenker på seg selv, og det gjelder kreftsvulster i kroppen så vel som svulster i samfunnet. De som utnytter andre, bruker opp ressurser og omsider forårsaker sitt eget endelikt.»

Henriette får elevene til selv å delta i forestillingen. Her er det noen elever som skal være immunceller, og blir bedt om å holde seg unna Kristine kreftcelle på sin frammarsj i kroppen.

Henriette trekker gjennom den 1,5 time lange forestillingen inn elevene aktivt i det som foregår ved å stille spørsmål og be om innspill. Som hun sier, når hun forsket for å forstå kreftens fremmarsj i kroppen, så ser hun dette som scener i et skuespill gitt hennes bakgrunn som skuespiller.

Gjennom forestillingen får elevene med seg masse informasjon om hva som skjer i kroppen på en enkel og lettfattelig måte, samtidig som Henriette bruker mye tid på å gå gjennom hvordan kreften kan bekjempes, enten ved kirurgi, stråling, kjemoterapi eller immunterapi.

Helt til slutt åpner hun for spørsmål fra elevene om det de lurer på i forhold til det de har sett.

Forestillingen er spesielt egnet for elever ved Forskerlinja og Helsefag.