Funksjonen til vippebordet er å blande medisiner og kjemikalier på laboratoriet til forskerne på felleslaboratoriet til Oslo Cancer Cluster Incubator når de jobber.
Selve prosjektet har gått over noen år, men er nå ferdigstilt av de syv elevene; Oscar Husebye, Tobias Fremming, Casper Faarlund, Bendik Kjelstad, Ingelin Sundnes, Sindre Heimdal, Elias Instefjord.
Morsomt samarbeid
På siste skoledag viser de syv elevene fram det nesten ferdige vippebordet til rektor Torill Røeggen og ansvarlig for det skolefaglige samarbeidet Bente Prestegård i Oslo Cancer Cluster og assisterende rektor Norhild Joleik.
Det finnes allerede mindre vippebord på markedet, men ingen som møter de kapasitetskravene inkubatoren har.
Oppdraget har vært å lage et vippebord som kan vippe fremover, bakover og til sidene, i tillegg til å rotere med forskjellige hastigheter. Bordet skal tåle vekt på inntil fem kilogram.
Guttene som viser fram det ferdige vippebordet sier det morsomste var da de fikk til rotasjonen på bordet første gang, og at de har jobbet praktisk med problemløsning, mye verktøy og ikke minst samarbeidet mellom de to ulike fagretningene.
Elevene har og benyttet seg av 3D-printing, og Tobias ble etterhvert en ekspert på dette. I tillegg har det vært en del koding for å få til de ulike hastighetene på bordet, noe som har vært komplekst.
Praktisk realfag
-Det har vært veldig lærerikt å bruke det vi har lært i realfag praktisk, sier Oscar Christopher Husebye.
Han forteller at mange av elevene ikke helt har skjønt hva teknologi- og forskningslære går ut på, og mange har fått lyst til å ta faget ettersom elevene har fortalt hva de har gjort i timene.
-Det var og veldig gøy å samarbeide med elektro, og bruke alt utstyret de har hos seg. Vi lærte masse av det å jobbe med hendene, sier Husebye.
Gutta på «tekforsk», som de selv kaller linja de tar, går også på fysikk, entreprenørskap og har matte. Det tenker de å fortsette med i tredje klasse, så det blir gøy å se hva de da kommer opp med av oppfinnelser.