Kreftforeningens Vitensenter åpnet i Oslo sentrum i februar i år. Dette er en ny arena for opplevelser, forskningsformidling og spennende arrangementer om kreft.
Men hva som fenger dagens ungdom er ikke lett å vite. Dermed booket rett og slett Kreftforeningen over 100 elever fra andre trinn på Ullern videregående skole til to-dagers Innovasjonscamp.
-Elevene fikk i oppgave og lage en markedsføringskampanje for oss når de var her. Mange fine forslag kom inn, fra filmer, spill og invitasjoner til andre skoler, men vel så viktig var det å se og lære hvordan vi må formidle til denne målgruppen, sier Thilde Marie Børsum, koordinator for Kreftforeningens Vitensenter.
Det viste seg at ungdommene var langt mer begeistret for historiefortelling, konkrete oppgaver og quizer, enn de var for å lese seg gjennom Vitensenteret på egenhånd.
Samarbeid på kryss og tvers
Deltagerne på Innovasjonscampen tar fire ulike studieprogram på Ullern. I grupper på ti til tolv stykker, ble de satt sammen med elever de vanligvis ikke møter i skolehverdagen.
-Gjennom Innovasjonscamp lærer elevene om samarbeid, nytenking og kreativ kommunikasjon. Innovasjonscanp er et årlig initiativ gjennom det skolefaglige samarbeidet mellom Ullern videregående skole og Oslo Cancer Cluster, og dette var den femte campen i rekken, sier Bente Prestegård. Hun er prosjektleder for det skolefaglige samarbeidet.
Veiledere fra Oslo Cancer Cluster, Kreftforeningen, og Ungt Entreprenørskap Oslo guidet elevene gjennom campen, som endte i pitcher av alle løsningene og selvfølgelig kåring av en vinner.
-Elevene hadde lærerike og spennende dager på Vitensenteret. Vi takker Kreftforeningen, Oslo Cancer Cluster og Ungt Entreprenørskap Oslo for flott samarbeid, sier Norhild Joleik, assisterende rektor ved Ullern videregående skole.
Innovasjonscamp 2018 ble gjennomført i samarbeid mellom Oslo Cancer Cluster, Ungt Entreprenørskap Oslo og Kreftforeningen.